Isnin, 8 Julai 2013

Kelebihan-kelebihan dan Fadhilat Solat tarawikh pada Bulan Ramadhan

 
1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.
2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.
3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.
4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.
5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.
6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.
7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.
8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.
9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.
10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.
11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.
12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.
13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.
14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.
15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.
16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.
17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.
18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).
19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.
20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.
21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.
22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.
23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.
24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.
25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.
26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.
27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.
28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.
29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.
30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.

Jumaat, 5 Julai 2013

Renungan Aqua : Suasana Hati Menjelang Bulan Suci Ramadhan

Bismillahirohmanirahim,

وَأَن تَصُومُوا خَيْرُُ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

“Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.” (Al-Baqarah: 184)

Saudaraku yang budiman dan ana cintai karena Alloh Aza Wajal, Semoga di ahkir bulan sya’ban ini kita disampaikan beberapa hari lagi menuju bulan yang penuh berkah, yang denganya Allohu aza Wajal menghendaki kebaikan pada kaum muslimin untuk dikaruniai berlimpah berkah dan keutamaan-keutamaan dibulan tersebut

Saudaraku yang budiman, pada tulisan kali ini kita akan mengkonsentrasikan hati ini untuk merenung sejenak sambil memuja-muji Allohu Aza Wajal dengan ringanya ucapan lisan dan beratnya timbangan kalimat thoyibah( kalimat yang diajarkan Alloh) untuk memersiapkan diri ini menuju hakikat yang akan dicapai pada bulan Ramadhan yang penuh berkah tersebut, yang tidak setiap diri dikehendaki bertemu dengan bulan yang berkah ini, yang tak setiap diri bisa memahami hakikat dari bulan yang kita bahas ini, dan yang tak setiap diri merasa gembira dan merindukan bulan yang berkah ini, betapa benar sesungguhnya barang siapa yang disesatkan Alloh tiada yang bisa memahamkan apa arti keberkahan dalam bulan yang mulia ini, dan barokallohufiekum Alloh menghendaki kepada hamba yang merindukanya sebagai suatu kenikmatan yang tak bisa dirasakan oleh hati-hati para pecinta kedunyaan atau hati- hati yang lalai untuk merenung menghitung diri, atau mungkin hati-hati yang dirundung kesibukan dan kegalauan karena kecintaan selain Allohu aza Wajal.

Allohu Aza Wajal Memberi peringatan yang peringatan itu hanya bermanfaat hanya bagi kaum mukminin dan inilah kita sedang mengingatnya:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan (Qs.Al Hasyr 18)

Dimana perenungan dan perhatian ini tiada bermanfaat kecuali memperhatikan sebaik baik bekal yaitu keyakinan dan amal shalih yang semua berdasar pada ketaatan kepada-Nya dan Itiba’ Kepada RosulNya, Sebagaimana Firman-Nya:

وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِي يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ

Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal. Albaqarah 197

Saudaraku yang budiman,

Hendaklah setiap diri merenung, dan hendaklah setiap diri menghisab, hendaklah setiap diri menimbang serta meneliti dengan kesadaran yang penuh , meneliti dengan kekhusyukan yang tak ada campur aduk dengan riuhnya gejolak jiwa karena terpaku kepada dunia yang sering menipu setiap mahkluk. akan tetapi kekusyukan yang kami maksud ini begitu gamblang bak melihat dengan penglihatan disiang bolong dengan penglihatan bashiroh bahwa Allohu aza wajal sedang mengawasi dari setiap gemuruh hati kita, dari setiap gerak lisan kita, dan dari setiap tingkah anasir tubuh kita.

Hati kita mememdam berbagai gejolak, lisan kita mengkekang dari berbagai teriak dan tubuh kita berlahan tenang dari berbagai gerak, yang kesemuanya itu karena ketaatan dan fahamnya diri ini akan kekurangan dan bangkrutnya modal untuk bekal menuju kubur kita, yang disana kita hanya berteman kain putih yang akan rusak, disana yang hanya akan tinggal dipembaringan berukuran sempit menghimpit, semua berbaring kaku tiada daya sedikitpun yang bisa menghantarkan kepada Rumah megah duniamu, Tiada daya sedikitpun untuk menghantarkan pada Mobil mewah tungganganmu, apa lagi kepada tempat tidur empukmu. Semua akan sempitkan sebagaimana amalnya dan semua akan diluaskan sebagaimana amalnya.

Bermegah-megahan telah melalaikan kamu,

Sampai kamu masuk ke dalam kubur,

Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu),

dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui,

Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin (Qs. Attakaasur 1-5)

Saudaraku yang budiman,

Marilah kita menghitung dan terus menghitung sembari menegaskan pada jiwa dan jasmanimu untuk memahami bahwa sesungguhnya Alloh selalu mengawasi dari gerak setiap diri. maka inilah yang dijelaskan oleh para pendahulumu ( Salaf ) dengan perkataan “Muhasabah” dan Perkataan “Muroqobah” yang keduanya merupakan perwujudan dari pertanyaan Jibril tentang “Ihksan” yang tak sembarang insan bisa terkiaskan dengan pemahamanya kecuali dengan penjelasanya yang terang dari Tauladan tercinta dengan sabdanya :

قال : فأخبرني عن قالأن تعبد الله كأنك تراه , فإن لم تكن تراه فإنه يراك

Beritahukan kepadaku tentang Ihsan” Rasulullah menjawab,”Engkau beribadah kepada Alloh seakan-akan engkau melihat-Nya, jika engkau tidak melihatnya, sesungguhnya Dia pasti melihatmu”

Semoga Allohu Aza Wajal menjadikan kita semua hamba yang senantiasa Muhasabah Diri dan Muroqobah disetiap perjalanan musafir dunia ini, sehingga  ketakwaan akan kita capai dengan pertolongan dari-Nya dan hakikat kebahagian kan dirasakan para pelaku ibadah dibulan ramadhan kali ini, Sbagaimana Firmanya :

فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلاَخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَهُمْ يَحْزَنُونَ

“Maka barangsiapa yang bertakwa dan mengadakan perbaikan, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati.” (Al-A’raf: 35)

Lawak Kisah Duka 3 Sahabat


Ada tiga orang sahabat..Ali, Abu dan Mamat, yang tinggal serumah di sebuah apartment setinggi 60 tingkat. Pada suatu petang setelah tamat bertugas, mereka pulang ke rumah. Dilihatnya ramai orang sedang berkerumun di depan lif. Rupanya elektrik padam dan lif tidak berfungsi.

Ali: Macam mana ni… rumah kita atas sekali pulak tu?

Abu: Aduhhhh… bikin bingung kepala, nak panjat tangga larat ke?

Mamat: Aku rasa, baik kita panjat tangga aje… kita pun tak tahu bila agaknya elektrik ada balik.

Ali: Aku ada satu idea, kita panjat tangga sambil bercerita, tapi kita kena bercerita yang sedih saja, sebab kalau kita buat cerita lawak,kita akan terasa sesak nafas sebab kita ketawa. Biar kita serius dengar cerita.

Mereka pun bersetuju, jadi mereka mulalah melangkah kaki memanjat tangga untuk ke tingkat 60. Ali mula bercerita.

Ali: Aku masa kecil punyalah sedih dalam sejarah hidupku. Aku membesar tanpa bapa, bapaku meninggal semasa aku dalam kandungan, dari kecil aku… bla bla bla bla bla…

Punyalah sedih mereka mendengar cerita si Ali hingga meleleh-leleh air mata, sedar tak sedar mereka dah sampai kat tingkat 20. Mereka berhenti sekejap bukannya kerana penat tapi berhenti untuk lap air mata, kemudian mereka kembali memanjat sambil Abu pula bercerita.

Abu: Sejarah hidup aku lagi sedih, semasa umur aku 5 tahun kedua ibubapaku meninggal dalam kemalangan jalan raya. Aku dibesarkan oleh abang sulung ku saja yang pada masa tu berumur 15 tahun. Abang sulung ku tak bersekolah dan dia bekerja untuk menyara aku adik beradik seramai 4orang… bla bla bla bla…

Sekali lagi mereka bertiga meleleh sedih… punyalah lama si Abu bercerita,sedar tak sedar mereka dah sampai ke tingkat 55. Hanya 5 tingkat sajalagi. Sambil melangkah memanjat tangga ke tingkat 56, Mamat mula menyampuk. Mamat: Alaaaaaa… korang punya cerita tak sedih lagi. Cerita aku lagi sedihhhh punya.

Ali: Kau ada sejarah hidup sedih juga ke?

Mamat: Emmmm… mungkin hari ini dalam sejarah…

Abu: Cerita aje le… kita dah tinggal 4 tingkat je lagi.

Mamat: Aku sedih kerana… KUNCI RUMAH KITA, AKU TERTINGGAL DALAM KERETA…. UWAAAAAA…

Khamis, 4 Julai 2013

Indahnya Alam Ini

Aku teringin nak buat rumah yang dekat dengan alam semula jadi. Jauuhhhh dari bandar, dan jauh dari teknologi.
" Biar aku hanya menikmati keindahan alam semula jadi di sana~
  Menghirup udara segar...sejuk dan nyaman...
  Memandang hutan dan pokok-pokok...seluas mana pemandangan pun
  biar hanya hijau yang mendamaikan~
  Biar aku sentuh daun-daun yang masih sejuk berembun
  di waktu paginya..
  Sambil merasakan kehangatan matahari pagi  yang sungguh selesa~ :) "
Okay dah ambil mood? Jom terapikan jiwa dan mata anda denganketenangan dalam foto keindahan alam semula jadi

 ini :


Keindahan alam memberikan kita suasana untuk berehat dari segala kesibukan. Tempat dimana kita mendapat ketenangan jiwa dan minda. Hanya bertemankan alam yang indah...kita akan kembali segar dan bertenaga. Minda kembali cerdas...Hati menjadi tenang.

Ketenangan hati penting untuk kita menetapkan pendirian, mengawal diri dan bertindak positif. Syaitan akan mudah menggoda dan menghasut jika hati tidak tenang. Hati yang tenang dan bersih akan dapat menyerlahkan keperibadian yang mulia.  Sentiasa ingat akan Allah...Berzikirlah...


Pepohon yang menghijau menyejukkan dan menyegarkan pandangan. Memberi suasana yang amat tenteram dan mendamaikan. Keindahan ciptaan Allah SWT yang sungguh mengagumkan yang bukan sahaja cantik malah sebagai sumber untuk bernafas, makanan dan kegunaan kehidupan. Ia juga ciptaan Allah SWT yang hidup namun tidak bernyawa. Ia juga tunduk kepada penciptaNya. 


Kehidupan kita di dunia ini sungguh singkat... Terlalu banyak masa hanya sibuk dengan kehidupan duniawi. Luangkan juga sedikit masa untuk beribadat. Janganlah sampai terlupa akan bekalan yang harus kita bawa untuk kita nikmati pula Keindahan di Syurga...

Segerakanlah Taubat

Mungkin kita kerap kali dengar dialog seperti ini


“tak pe la, esok-esok aku bertaubat la”

“ala.. kita masih muda lagi, nanti dah tua aku beramal la”

“rilek la, hidup Cuma sekali, so… kita enjoy”

“ ala bro, bende nie kecik je, nanti ak bertaubat la”

“ xpe  sis, nanti esok saya berubah la”

Terlalu banyak kata-kata macam ini yang pernah kita dengar
Dan kadang-kadang, pernah terkeluar dari mulut yang menulis ini juga..

Tp sebagai peringatan bersama..


Jika anak pokok yang tumbuh meliar didalam kebun kita, dan kita tidak mencabut ia serta merta, nescaya pokok itu akan semakin membesar dan semakin susah bagi kita untuk mencabut pokok tesebut. Ini adalah kerana, anak pokok itu akan terus memacakkan akar-akarnya terus kedalam bumi dan semakin hari semakin kuat mencengkam kedalam perut bumi.

Oleh itu samalah juga dengan kita, jika kita melazimi dengan melakukan dosa kecil setiap masa dan tidak terus bertaubat, maka dosa-dosa itu akan terus berkumpul dan membentuk satu gumpalan hitam di hati, yang mana akan menyebabkan kita semakin susah untuk bertaubat ini adalah kerana kita kan merasakan benda itu akan menjadi tak salah kerana kita telah terbiasa melakukannya dan seterusnya akan menatijahkan kita semakin jauh dari rahmat dan pengampunanNya. Dan kita mesti ingat disini, walaupun Allah mempunyai sifat Ar-Rahman, Ar-Rahim tetapi kita mesti ingat yang Allah juga bersifat dengan Al-Jabbar, Al-Aziz dan bermacam lagi..


berbahagialah wahai hamba-hamba yang menyegerakan taubat kerana Syeikh Ramadhan Al-Buti ada membahagikan golongan yang berdosa itu kepada 2 golongan atau bahagian iaitu:



1. Golongan yang kalah dalam peperangan melawan nafsu tetapi mereka tidak berniat untuk melakukannya. Insya’Allah Rahmat dan Pengampunan Allah ada untuk golongan ini.
2. Golongan yang sombong. Contohnya ialah firaun,musailamah al-kazzab dan segolongan dengan mereka. Nescaya tiada Rahmat dan Pengampunan untuk golongan ini.


Oleh itu wahai sahabat, ayuh kita bersama-sama menyegerakan taubat. Walaupun kita tidak mampu untuk solat taubat pada pagi hari atau waktu lain, tapi cubalah untuk basahkan lidah kita dengan zikir-zikir yang memohon keampunanNya.

Cubalah untuk bertaubat atau berubah semasa kita terfikir idea tersebut kerana itu adalah yang terbaik

PETUA MENJADI PELAJAR CEMERLANG

Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
    1. kita ingat 10 % apayang dibaca
    2. kita ingat 20% apa yang didengar
    3. kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
    4. kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    5. kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
    …Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya….
  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    1. pastikan cahaya adalah terang
    2. kurangkan gangguan bunyi
    3. tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    4. tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    5. kerusi dan meja menghadap kiblat
    6. jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah ‘output learning’ iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    1. memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    2. menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    3. mengingat kembali (recall)
    4. menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    1. persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    2. pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    3. belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    4. untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    1. duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    2. memberikan tumpuan sepanuhnya
    3. menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    4. menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji
    1. cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    2. siapkan semua ‘bekalan’ dengan sempurna
    3. duduk tegak dikerusi yang selesa
    4. baca doa penerang hati
    5. baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    6. fikir dan ingat kembali isi utama
    7. catat/lakar
    8. semak semula ketepatan maklumat
    9. ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    10. buat rumusan
    11. jawab soalan
    12. tampal maklumat yang rumit di dinding
    13. baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    1. jangan makan kepala ikan
    2. jangan makan organ dalaman
    3. jangan minum semasa makan
    4. jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    5. jangan melihat kemaluan
    6. jangan melihat buih
    7. jangan membaca nama pada batu nisan
    8. banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    9. banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    10. banyakkan makan kekacang
    11. pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    12. jangan makan sehingga terlalu kenyang
    13. jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    1. tampal nota-nota penting di dinding
    2. tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    3. gunakan kaedah akronim
    4. reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    5. pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    1. mempunyai jadual belajar
    2. patuh kepada jadual
    3. buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    1. taat kepada Allah
    2. mendirikan sembahyang
    3. menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    4. hormati & sayangi guru
    5. bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    6. suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    7. membantu rakan yang memerlukan
    8. berdoa dan bersyukur kepada Allah
    9. sentiasa bertawakal
    10. mahir dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :)

Rabu, 3 Julai 2013

Cara-cara Mencari Ketenangan Jiwa


Sahabat-sahabat para pembaca semua. Dalam artikel kali ini, saya ingin berkongsi dengan anda, 10 Cara Bagaimana Untuk Mendapat Ketenangan Jiwa, terutamanya khusus bagi mereka yang merasakan hidup mereka tidak tenteram dan tidak tenang.

Ketahuilah bahawa, agama kita, ISLAM ada memberikan ubat dan penawar dalam merawat ketenangan. Berikut adalah perkara-perkara atau langkah yang boleh dilakukan untuk mendapat ketenangan jiwa.


1. Membaca dan mendengarkan al-Quran
Suatu ketika seseorang datang kepada Ibnu Mas’ud, salah seorang sahabat utama Rasulullah. Dia mengeluh:
“Wahai Ibnu Mas’ud, nasihatilah aku dan berilah ubat bagi jiwaku yang gelisah ini. Seharian hidupku penuh dengan perasaan tidak tenteram, jiwa gelisah dan fikiranku kusut. Makan tak enak, tidur pun tidak nyenyak.”
Ibnu Mas’ud menjawab: “Kalau penyakit itu yang menimpamu, maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat.
Pertama, tempat orang membaca al-Quran. Engkau baca al-Quran atau engkau dengar baik-baik orang yang membacanya.
Kedua, engkau pergi ke majlis pengajian yang mengingatkan hatimu kepada Allah.
Ketiga, engkau cari waktu dan tempat yang sunyi. Di sana, engkau bertafakur mengabdikan diri kepada Allah. Nasihat sahabat Nabi itu segera dilaksanakan orang itu.
Apabila sampai di rumah, segera dia berwuduk kemudian diambilnya al-Quran dan dibacanya dengan penuh khusyuk. Selesai membaca, dia mendapati hatinya bertambah tenteram dan jiwanya tenang, fikirannya segar, hidupnya terasa baik kembali.
Padahal, dia baru melaksanakan satu daripada tiga nasihat yang disampaikan sahabat Rasulullah itu.

2. Menyayangi orang miskin
Rasulullah memerintahkan kepada Muslim yang punya kelebihan harta untuk memberikan perhatian kepada orang miskin.
Ternyata, sikap dermawan itu boleh mendatangkan ketenangan jiwa. Mengapa? Dalam sebuah hadis menjelaskan bahawa malaikat selalu mendoakan orang yang dermawan:
“Setiap pagi hari dua malaikat senantiasa mendampingi setiap orang. Salah satunya mengucapkan doa: Ya Allah! Berikanlah balasan kepada orang yang berinfak. Dan malaikat yang kedua pun berdoa: Ya Allah! Berikanlah kepada orang yang kikir itu kebinasaan.”
Daripada hadis berkenaan dapat disimpulkan bahawa orang yang dermawan itu akan memperoleh dua balasan.
Pertama, dia mendapat ganjaran atas apa yang diberikannya kepada orang lain.
Kedua, mendapatkan limpahan ketenangan jiwa dan belas kasihan daripada Allah.

3. Melihat orang yang di bawah, jangan lihat ke atas
Ketenangan jiwa akan diperoleh jika kita senantiasa bersyukur atas segala pemberian Allah meskipun tampak sedikit.
Rasa syukur itu akan muncul apabila kita senantiasa melihat orang yang keadaannya lebih rendah daripada kita, baik dalam hal kebendaan, kesihatan, rupa, pekerjaan dan pemikiran.
Betapa banyak di dunia ini orang yang kurang beruntung. Rasa syukur itu selain mendatangkan ketenangan jiwa, juga ganjaran daripada Allah.

4. Menjaga silaturahim
Manusia adalah makhluk yang perlu menjalinkan hubungan yang baik dengan manusia lain. Pelbagai keperluan hidup takkan mungkin boleh diraih tanpa adanya bantuan daripada orang lain.
Dalam hadis Rasulullah diperintahkan untuk tetap menjalin silaturahim sekalipun terhadap orang yang melakukan permusuhan kepada kita. Rasulullah bersabda bahawa silaturahim dapat memanjangkan umur dan mendatangkan rezeki.
Hubungan yang baik di dalam keluarga, mahupun dengan tetangga akan menciptakan ketenangan, kedamaian dan kemesraan. Hubungan yang baik itu juga akan meleraikan sifat dengki, buruk sangka, iri hati, besar diri dan sebagainya.

5. Banyak mengucapkan “La hawla wa la quwwata illa billah“
Sumber ketenangan jiwa yang hakiki bersumber daripada Allah. Oleh itu, hendaklah kita selalu menghadirkan Allah dalam segala keadaan, baik dalam keadaan senang ataupun susah.
Kuatnya hubungan kita dengan Allah akan membuatkan jiwa seseorang itu menjadi kuat, tidak mudah goyah. Apabila kita lalai mengingati Allah, maka ia membuka peluang bagi syaitan mempengaruhi fikiran kita.


6. Mengatakan yang haq (benar) sekalipun pahit
Hidup ini harus dijaga agar senantiasa berada di atas jalan kebenaran. Kebenaran harus diperjuangkan.
Pelanggaran terhadap kebenaran akan mendatangkan kegelisahan. Ketenangan jiwa akan tercapai apabila kita tidak melanggar nilai kebenaran.
Sebaliknya, pelanggaran terhadap kebenaran akan berpengaruh terhadap ketenangan jiwa. Lihat saja orang yang kerap melakukan maksiat dalam hidupnya, mereka akan berasa gelisah walaupun nampak senang dan ceria.


7. Tidak ambil peduli terhadap celaan orang lain asalkan yang kita lakukan benar kerana Allah
Salah satu faktor yang membuat jiwa seseorang tidak tenang adalah kerana selalu mengikuti penilaian orang terhadap dirinya.
Seorang akan memiliki pendirian kuat jika berpegang kepada prinsip yang datang daripada Allah.


8. Tidak meminta kepada orang lain

“Tangan di atas (memberi) lebih mulia dari tangan di bawah” adalah hadis Rasulullah yang merangsang setiap mukmin untuk hidup berdikari.
Tidak bergantung dan meminta-minta kepada orang lain kerana orang yang berdikari jiwanya akan kuat dan sikapnya lebih berani dalam menghadapi kehidupan.
Sebaliknya, orang yang selalu meminta-minta menggambarkan jiwa yang lemah.



9. Menjauhi hutang
Dalam sebuah hadis, Rasulullah dengan tegas mengatakan:
“Janganlah engkau jadikan dirimu ketakutan setelah merasai ketenangan!”
Sahabat bertanya: “Bagaimana boleh terjadi seperti itu!”
Sabdanya: “Kerana hutang.”
Begitulah kenyataannya. Orang yang berhutang akan senantiasa dihantui ketakutan kerana dia dikejar-kejar untuk segera membayarnya.
Inilah salah satu faktor yang membuat ramai orang mengalami tekanan jiwa. Rasulullah juga mengatakan:
“Hendaklah kamu jauhi hutang kerana hutang itu menjadi beban fikiran di malam hari dan rasa rendah diri di siang hari.”


10. Selalu berfikir positif
Mengapa seseorang mudah berasa tertekan? Salah satu faktornya kerana dia selalu dibayangi fikiran negatif, selalu mencela dan menyesali kekurangan diri.

Padahal, kita diberikan Allah pelbagai kelebihan. Ubahlah fikiran negatif itu menjadi positif. Ubahlah ungkapan keluh kesah yang membuat muka berkerut, badan lemas, ubahlah dengan ungkapan senang.

Keistimewaan dan Khasiat Budu Kelantan


BUDU merupakan makanan tradisional masyarakat pantai timur khsusnya masyarakat Kelantan. Boleh dikatakan setiap keluarga di negeri Kelantan mempunyai sekurang-kurangnya sebotol budu di dapur mereka. Budu dihidangkan bersama ikan tawar, bawang, cili dan perah limau nipis, lebih ummmp lagi campur dengan tempoyak durian. Kemudian cicah dengan ulam-ulaman seperti petai, jering dan lain-lain. Pasti menyelerakan…
Kalau dahulu kita dapati budu hanya terdapat di negeri pantai timur sahaja. Tetapi sekarang budu sudah dikenali seluruh Malaysia, malah di luar negara. Di mana-mana kita boleh dapatkan budu. Di Sarawak sekarang ni pun dah ada budu.
Terdapat banyak keistimewaan dan khasiat budu khususnya dari segi kesihatan. Mungkin tidak ramai yang mengetahuinya. Budu dikatakan menyumbang kepada kecantikan dan awet muda. Menurut Penyelidik Kanan Alam Sekitar dan Bioproses, Pusat Teknologi Sirim, Hamidah Sidek, dalam kajian yang dilakukannya selama dua tahun bersama 10 penyelidik Sirim yang lain, makanan tradisional itu mampu mengekalkan wajah muda seseorang.
“Proses penapaian budu menguraikan bahan organik kepada peptida dan asid amino yang menyumbang kepada rasa dan aroma lazat serta mempunyai nilai kosmetik.


“Ia berkesan sebagai agen mencerahkan kulit dan antipenuaan. Semua ini berlaku kerana ekstrak marin daripada budu berupaya melawan radikal bebas, merangsang pertambahan sel kulit dan menggalakkan penghasilan kolagen.
“Ia juga mampu melindungi kulit daripada sinaran matahari,” terang beliau yang telah melakukan kajian makmal dan ujian ke atas 25 individu. Sebahagian besar individu yang diuji mendapati wajah mereka semakin cerah, bintik jerawat berkurangan dan menyelesaikan masalah kulit berminyak.

Kemudian menurut satu kajian yang dilakukan di luar negara, budu sangat bagus untuk di makan kerana ia :
  • Kajian pemakanan Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman mendapati budu memiliki gluthaione iaitu bahan antioksidan yang mampu memerangi pelbagai penyakit termasuk kanser.
  • Pengkaji Universitu Carolina, AS mengatakan unsur genestin dan phytoestrogen dalam budu boleh melambatkan penuaan dan mencegah barah payu dara.
  • Satu uji kaji rambang mendapati pengambilan budu sebayak 150 gram sehari selama dua minggu dapat menurunkan kadar kolesterol ke tahap luar jangkaan.

  • Budu berpotensi mencegah cirit birit dan penurunan kolesterol darah, begitu juga penyakit jantung dan hipertensi.

Pertanian Di Malaysia

Pertanian di Malaysia
Malaysia sebuah negara yang sedang membangun masih banyak bergantung kepada ekonomi dari aktiviti-aktiviti pertanian. Kedudukannya di kawasan hutan hujan tropika menerima hujan tahunan di bawah 3000 mm setahun yang turun lebih kurang 200 hari dalam setahun dan cahaya matahari yang diterima di dalam lingkungan 2200 jam membolehkan banyak jenis dan varaiti tanaman tumbuh dan mengeluarkan hasil. Banyak kawasan yang belum dibangunkan dengan aktiviti pertanian, terutama di Sabah dan Sarawak.
Statistik cuaca merupakan satu unsur penting apabila memilih jenis tanaman, perancangan melaksanakan kerja-kerja pembersihan kawasan seperti menebang, membakar, dan menanam. Kefahaman jenis tanah, kecerunan dan penilaian kesesuaian tanah juga diperlukan. Di kawasan-kawasan yang bercerun tinggi seperti di Sabah dan Sarawak, pengairan adalah merupakan faktor yang perlu diambil kira berbanding dengan kawasan yang rata. Tanah-tanih yang berasid (pH4.0 hingga 4.5) dari jenis tanah laterait yang kandungan nutriennya adalah rendah, memerlukan pHnya ditingkatkan dengan penggunaan kapur dan tambahan baja yang tinggi bagi memastikan kadar pengeluaran hasil yang tinggi. Kebanyakan tanah-tanah jenis laterait (oxisol) dimiliki oleh pekebun-pekebun kecil. Kegagalan menghasilkan hasil yang produktif selalu dialami oleh pekebun-pekebun kecil.
Terdapat 4 jenis tanaman yang kebiasaan sesuai di kawasan-kawasan yang kesuburan yang rendah iaitu getah, kelapa, kelapa sawit, dan koko. Tanaman -tanaman ini dijalankan dalam bentuk estet. Harga-harga komoditi pertanian ini bergantung kepada pengeluaran sedunia dan ianya berkait rapat dengan perubahan iklim.

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi
  1. Muka bumi - rupa bentuk mukabumi yang pelbagai seperti tanah pamah beralun, berbukit-bukau, tanah tinggi berlembangan.
  2. Jenis Tanih - laterait, gambut, lanar sungai, dan mempunyai saliran yang baik.
  3. Iklim - panas lembab (purata suhu tahunan 27 darjah Celcius, hujan tahunan 2,500 mm.
  4. Kepentingan - beras sebagai makan ruji, tanaman getah, kelapa sawit, koko, dan kopi sebagai tanaman dagangan.
  5. Sejarah - penjajah yang mula membawa masuk jenis tanaman tersebut.
  6. Teknlogi - penghasilan tinggi berdasarkan kepada baka dan teknik pengeluaran.
  7. Pasaran - bergantung kepada permintaan tempatan dan antarabangsa.
  8. Keperluan - penyumbang ekonomi negara dari segi guna tenaga dan hasil eksport
Sistem Pertanian Malaysia
  1. Pertanian Pindah
  2. Pertanian Saradiri
  3. Pertanian Dagang:-
  1. Kebun Kecil
  2. Perladangan (estet)
Pertanian Pindah
Sistem pertanian ini dikenali juga sebagai sistem Swiden. Diamalkan oleh penduduk primitif di kawasan-kawasan pendalaman di tanah bercerun dan berbukit bukau. Kaedah ini sesuai bagi kawasan yang lapisan tanah 'top soil' yang nipis dan biasanya tidak subur.
Kebanyakannya diusahakan oleh kaum asli di pendalaman Semenanjung terutama di Pahang, Kelantan, dan Perak.
Di Sarawak pada 1976 kira-kira 60,463 hektar kawasan pertanian pindah atau 0.5% dari keluasan Sarawak yang melibatkan kira-kira 70.6% kaum Iban. Ciri-ciri penanaman dalam sistem ini ialah penebangan kawasan hutan, membakar, membersih, dan menanam tanaman utama seperti padi disamping tanaman makan iaitu jagung ,ubi, dan pisang. Kawasan ini akan ditinggalkan setelah 3 atau 4 tahun penanaman setelah tanah tidak lagi subur. Kemudian membuka tanah baru yang lain.
Satu keluarga petani memiliki kawasan tidak lebih 2.5 hektar. Hasil padi musim pertama 1,000 hingga 2,000 kg per hektar dan berikutnya 300 hingga 400 kg per hektar.
Masalah pertanian pindah:-
  1. Kawasan terdedah kepada hakisan, tanah akan kehilangan kesuburan, penimbunan aliran berlaku, dan banjir.
  2. Pemusnahan sumber-sumber hutan dan kayu yang bernilai.
Aktiviti pertanian pindah di Semenanjung , Sabah dan Sarawak semakin berkurangan hasil dari perkembangan infrastuktur dan pembangunan ke atas orang Asli kepada jenis pertanian kekal.
Pertanian Sara Diri
 
Pertanian sara diri ialah petani sendiri atau bersama ahli keluarganya mengerjakan sebidang tanah yang kecil yang ditanam dengan tanaman untuk memenuhi keperluannya dan tidak berpindah-pindah kawasan. Petani-petani yang terlibat adalah terdiri daripada masyarakat luar bandar dan pendapatan bulanan biasanya rendah. Kaedah pertanian yang diamalkan adalah cara lama, pengeluaran hasil rendah, dan lebihan hasil disimpan untuk kegunaan masa hadapan. Taraf pertanian sara diri dikira lebih maju sedikit daripada pertanian pindah. Jenis tanaman yang dijalankan ialah padi huma, jagung, sayuran, dusun buah-buahan dan sedikit aktiviti penternakan seperti ayam itik, lembu, kambing dan babi.
Pada hari ini agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Pertanian, Pertubuhan Peladang, Agensi Pembangunan Wilayah, Pejabat Daerah turut campur tangan dalam membantu dan membangun taraf hidup petani dalam bentuk bantuan teknikal, benih, baja, racun serangga dan penyakit, serta khidmat nasihat dan pemasaran.
Pertanian Dagangan
 
Pertanian yang dijalankan semata-mata untuk jualan bagi pasaran dalam dan luar negeri. Pertanian ini telah mula diperkenalkan oleh Kerajaan British yang menjajah negara pada akhir abad yang ke 19. Jenis-jenis tanaman adalah bersifat sejenis untuk tujuan minuman seperti kopi, teh, dan tebu, manakala untuk bahan mentah seperti getah, kelapa sawit, kelapa, tembakau. Tanaman lain ialah nenas, sayuran dan bunga-bungaan. Tumpuan tanaman hanyalah di kawasan-kawasan tertentu dengan saiz tanah yang agak luas. Sistem ini memerlukan modal input yang tinggi. Terdapat 2 jenis pertanian dagangan iaitu:-
a. Pertanian Kebun Kecil
b. Pertanian Perladangan
Pertanian Kebun Kecil
Jenis tanaman yang diusahakan oleh pekebun kecil adalah sama dengan sektor perladangan tetapi daya pengeluaran adalah rendah. Purata saiz kebun adalah diantara 0.4 hingga 4 hektar. Daya pengeluaran rendah disebabkan saiz tanah yang diusahakan tidak ekonomik, penggunaan teknologi moden agak terhad, tanah mengalami kesan pemecahan hak milik dan sistem pengeluaran yang tidak teratur. Kesannya ialah mutu pengeluaran yang rendah, harga pun rendah, dan akhirnya pendapatan pekebun kecil juga rendah.
>>>Data Luas Kawasan Pekebun Kecil (perlu rujuk menu - Data Pertanian)
Pertanian Perladangan (estet)
Pertanian perladangan atau secara estet ini dijalankan pada skala yang besar iaitu melebihi 100 ekar.  Pengkhususan tanaman adalah kepada satu jenis sahaja. Kos menguruskan ladang adalah tinggi dan bersistematik iaitu secara syarikat yang mempunyai lembaga pengarah, pengurus, penyelia ladang, dan pekerja. Sebelum 1970 sebahagian besar ladang adalah milik pelabur asing. Kini pembukaan tanah baru diusahakan oleh FELDA, FELCRA, RISDA dan badan swasta tempatan. Sektor perladangan berkemampuan melabur modal yang tinggi dan menggunakan teknologi moden seperti jentera, benih yang terpilih, baja kimia, racun, teknik-teknik yang baru, dan tenaga pakar. Ladang-ladang berkeupayaan menghasilkan keluaran yang bermutu tinggi. Pada tahun 1970 kira-kira 70% daripada 2492 buah estet dimiliki oleh rakyat Malaysia. 

Kelebihan dan Kekurangan Orang Bercouple


kelebihan:
-boleh dating2
-ms dating boleh buat perkara2 romantik
-nak g mana2 ada kawan
-ada orang nak tegur salah silap kita
-nanti line clear boleh nakal2 sikit, pegang2 tangan, uuu, iii, dan segalanya
-ada yang "bimbing" saya
-boring2 boleh mesej
-boleh mesej manje2 dan nakal2 dengan dia
-bleh g kelas sama2, study sama2, berjaya sama2..sweetnyerr..
-rs hepy sepanjang masa sebab ad org yg tersayang
-nanti klu sakit or dapat susah ad org yg tolong
-nak g stesen bas ada org temankan
-nak beli sabun mandi kat jusco ad org temankan
-nak beli cekodok kat cafe ad org temankan
-nak karoke kat perda ad org teman
-boleh berkelah di pantai sama2
-pendek kata kemana2 pon ada org teman, slek tandas pompan je x leh masuk, klu tak dah basuhkan kot.
-boleh bagi bunga ros kat si dia
-boleh tgok sunset sama2
-boleh kira bintang di langit sama
-boleh pegang2 tangan
-panjang kata segala jenis benda boleh. tu yang kadang2 terlanjur. ikutkan nafsu. 

sweet kan semua2 ni. X da orang yang x teringin untuk melakukan semua ini. Tapi AWAS

kekurangan:

-semua di atas berdosa, kenapa? sebab tidak menjaga ikhtilat/batas2 pergaulan.
dewasa ini kita banyak mengikut nafsu dan mengabaikan segala larangan allah. periksa semula kekurangan diri kita dan perbaiki..sama2 kita lakukan..i allah..

perempuan, nasihat saya, sila jaga maruah anda. sebenarnya jika anda bercouple anda sudah menjatuhkan maruah anda. tengok sajalah list diatas, kemungkinan besar anda akan melakukannya, harap2 tidak sebab saya tahu anda semua baik2 belaka. saya sorang je yang jahat, seyes saya jahat. kalau ada laki tekel buat bodo jer tau. tepuk sebelah tangan mana boleh bunyi kan. dan jika anda betul2 berminat dengan seorang lelaki, ajaklah dia bernikah. jika x mahu nikah, maka berkawan sajalah. tak payah couple. jagalah kehormatan masing2. bila dah hilang x leh nak adakan balik, ad treatment, tp mampu ke? mahal kot. ramai lelaki boleh baca dari badan pompan sama ada di ni masih dara atau tidak. sory, saya sret to the point. Hakikatnya lelaki x kesah sangat pasal dara, asalkan wanita itu berubah jadi baik. Dara dah nikah t hilang jugak.

say no to couple, n say yes to nikah..sekarang ni nikah gantung pon boleh..nafkah parent masing2 tanggung, tapi dating, pegang2 tangan semua dibolehkan..dengan syarat anda tidak uuk dia..hehe..jika uuk maka anda perlu menanggung segalanya..



p/s: minta maaf wanita, saya bukan nak memburukkan anda. tapi ketahuilah, kebanyakan penghuni neraka adalah wanita..bukan saya cakap, tapi nabi cakap.

Berniaga Sambil Membantu

Terasa Lapar Di Malam Sunyi ? Tidak Dapat Tidur Hingga Pagi ? Apa Tunggu Lagi ? Datanglah ke Blok D202 .  Perkenakan Mee Sedap .  Jualan Mee Sedap  Kini Dibuka . Hasil Jualan Akan Disedekahkan Kepada Penjual . Jom Membeli Sambil Membantu .


                                                            Menghilangkan Stress

                                                   
                                                             Mengembalikan Kecerian



                                                             Memberi Ketenangan



                                                      Menghilangkan Rasa Mengantuk



Murah murah . RM1 saja . Tiada Duit ? Boleh berjumpa dengan Encik A

Isnin, 1 Julai 2013

~Mari Kenali Jenis Godaan~

Fakta ini hanyalah pandangan penulis sendiri berdasarkan pembacaan, temubual dan pengalaman. Sesaorang yang nampak warak, beriman dan berhemah tidak semestinya insan yang baik kerana banyak lagi yang boleh kita nilai berdasarkan perkara di bawah:

1.       Mata galak,memandang kiri dan kanan seolah-olah mencari sesaorang atau sesuatu, selalu curi-curi pandang kepada kita dengan renungan yang mendalam.
2.       Bila bercakap, mata bergerak-gerak atas bawah dan bibir selalu tersenyum manja.
3.       Melakukan sesuatu yang seolah-olah tidak sengaja seperti tunduk membelakangi kita sehingga tertungging jelas punggungnya,  mengangkat sesuatu sehingga nampak betis, nampak dada dan sebagainya.
4.       Bila bercakap, bibir selalu dijilat lidahnya.
5.        Undur ke belakang atau bergerak di tempat sempit sehingga terlanggar kita kononnya secara tidak sengaja, sedangkan jika tempat sempit dia tidak sepatutnya lalu atau tunggu kita berlalu.
6.       Dia akan bergerak secara perlahan-lahan atau secara tidak sengaja atau secara pergi ikut laluan yang jauh dan akhirnya sampai atau terserempak dengan kita. Kononnya dia tidak tahu kita ada di situ tetapi dia sebenarnya dah rancang awal-awal.
7.       Memberi sesuatu atau menyambut sesuatu dari kita sehingga menyentuh jari atau tangan kita. Selalunya semasa menghulur atau mengambil, matanya akan menoleh ke arah lain supaya apabila tersentuh dikira tidak sengaja sebab tak nampak.
8.       Semasa makan atau minum, cara makan dan minumnya sangat sopan dan bibirnya akan melakukan aksi yang menggoda seperti memuncungkan  atau menjilat bibir dengan cara romantik.
9.       Bercakap sambil mencuit-cuit tubuh atau pakaian kita seolah meminta perhatian kita semasa dia bercakap.
10.   Memuji keterlaluan pakaian dan rupa kita dan kadang-kadang berlagak menjadi pakar perunding imej yang sangat hebat sehingga kita rasa dia sangat bijak dan perlu kita dekatinya.
11.   Sesekali sekala dia berpura-pura mengurut peha, punggung atau mana-mana bahagian tubuhnya seolah-olah dia kepenatan atau lenguh sedangkan dia tahu kita sedang memerhatinya.
12.   Berlagak semua dia tahu apa saja yang kita tanya atau isu yang kita bualkan.
13.   Cara duduknya seolah-olah menonjolkan diri. Kalau semua orang duduk, dia akan berdiri sambil bercakap dengan mata yang menjeling-jeling ke arah kita. kalau semua orang berdiri, dia akan buat sesuatu untuk menarik perhatian seperti makan kacang, buah asam dan berdiri jauh dari orang dan ssebagainya.
14.   Jika berjalan beramai-ramai dia akan jalan di belakang sekali.
15.   Jika semua orang duduk di majlis rasmi, dia akan cari peluang duduk di tempat kerusi sebelahnya kosong atau duduk di bahagian yang ada peluang orang yang lain jantina dengannya duduk di sebelahnya.
16.   Jika ada mana-mana bahagian tubuhnya seksi, bahagian itulah yang selalu ditonjolkan semasa berpakaian.
17.   Selalu menunjukkan dirinya pemurah dan suka berbelanja atau memberi sesuatu makanan atau minuman walaupun kita bukan kenal sangat dengannya.
18.   Tidak duduk diam di satu-satu tempat. Dia akan sentiasa bergerak ke sana sini terutama di tempat orang ramai atau keadaan sibuk.
19.   Suka bercakap atau berkawan dengan lain jantina walaupun dia bukan pondan atau tomboy.
20.   Suka berpakaian yang menonjol seperti warna terang, ketat, berhias yang keterlaluan terutama bahagian bibir dan mata.


Ini adalah sebahagian. Mungkin banyak lagi cara penggoda menggoda mengikut kreativiti dan keadaan semasa. Biasanya orang yang suka menggoda bijak berfikir dan berfikiran bernas walaupun kadang-kadang ada yang berbohong atau berhujah menggunakan konsep dengar cakap.

Apa pun ini hanyalah coretan mengisi masa lapang. Jika ada yang betul jadikan ianya panduan dan jika salah jadikan ianya sempadan.
Terima kasih kerana membaca dan jika ada apa-apa yang ingin dikongsikan, sila emailkan kepada penulis.